نشانه های انفس و آفاق

فلسفه و عرفان

نشانه های انفس و آفاق

فلسفه و عرفان

نسیم بیداری

بسمه الله الرحمن الرحیم
بسم الله نور
   بسم الله الرحمان الرحیم آغاز خلقت، آغاز حیات، آغاز همه سوره های قرآن کریم بجز سورۀ توبه و سرآغاز و سرفصل هر کاری است. پس امروز کار خود را با جمله ای شروع می کنیم که همان را در روز قیامت برای جذب بخش و تفضل خداوند غفور استفاده می کنیم. در واقع خداوند کلمه رحمان را آورد تا بدانیم که رحمت او بر غضبش مقدم است و غلبه دارد.
   و نور عامل روشنایی و روشنایی هدایت است و پروردگار عالمیان نام نیکوی نور را برای خود برگزیده است. فرموده است الله نور آسمانها و زمین است لذا بعد از بسم الله الرحمن الرحیم می گوییم بسم الله نور و بسم الله نورِ نور
   اما اگر در جهان هستی چیزی را جستجو کنیم که نیازی به تعریف و شرح نداشته باشد، باید اساس وجود آن ظاهر باشد. و در عالم چیزی اظهر و روشن تر از نور نیست و هیچ چیزی از نور بی نیازتر از تعریف نیست.
* و اما:
   در جهان ما، کلمه «فصل» خداوند متعال، تقدیر نشده و در نتیجه همه آدمیان با هر اعتقاد و باور، با پیروی از ادیان مختلف، وجود دارند و اینها و علاوه بر اینها؛ معتقدین به ادیان الهی، بی اعتقادان به خدا و پیامبران و ادیان الهی نیز در جوامع مختلف در کنار هم زندگی می کنند.
   به هرحال در جهان مادی و خاکی که در آن زندگی می کنیم، شاهد تضاد و تناقض و مواجه با حق و باطل، نور و ظلمت، خیر و شرّ، عشق و نفرت و ... هستیم. اما در جهان دیگر (جهان غیب)، کلمه «فصل»، به امر خدا و تصریح قرآن مجید محقق می شود چون فرمود: «این روز فصل است که شما را با همۀ گذشتگان به عرصۀ محشر جمع گردانیم» (38/مُرسلات) و همچنین فرمود: همانا روز فصل وعده گاه خلق است (17) آنروزی که در صور دمند و فوج فوج به محشر درآیند (18/ نبأ)
   در آن روز حتمی همه انسانها از هم تفکیک می شوند و نور و ظلمت، حق و باطل و ایمان و کفر از هم فاصله ای به اندازه بهشت تا جهنم می گیرند و تازه طبقات و دسته بندی های مردم نیک و بد نیز فراوان است و هر گروه جمع خود را دارند. زیرا فرمود:
این دو گروه مؤمن و کافر را به مراتب ایمان و کفر نزد خدا درجات مختلف است و خداوند به هرچه می کنند آگاه است (163/ آل عمران)
  

نظرات 1 + ارسال نظر
حسن رنجبر جمعه 10 شهریور‌ماه سال 1391 ساعت 05:36 ب.ظ

هر پنج مطلب بسیار عالی بود .درک مقاله (حقیقت عشق) برای کسانی که با اصطلاحات عرفانی آشنا نباشند کمی سخت خواهد بود.مطالب زیادی از آن برایم قابل استفاده بود و جای چنین مطالبی در محیط سایبر خالی است .موفق و پر تلاش باشید. ان مع العسر یسرا.حسن

از وقتی که برای مطالعه مطالب اینجانب گذاشتید تشکر می کنم، عرض می کنم که این کم و ناقابل هم برای انجام تکلیف و وظیفه انجام می شود و از خدا می خواهم که به من و شما توفیق ادای تکلیف؛ بدان سان که موجب رضایت اوست بدهد.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد